Radek Šolc Offroad průvodce o střešních stanech Autohome

Zdravím Vás všechny. Předem se omlouvám, že budu asi dost „dlouhý“, ale toho, koho to zajímá, tak si to asi rád dočte. Měl jsem tady ve skupině v různých komentářích výzvu, abych o zkušenostech se střešními autostany něco napsal, když prý tu mám nahodilé tendenční komentáře a stále vychvaluji Maggiolinu (od výrobce Autohome). Tak jsem se tedy rozhodl, vám to tady tedy sepsat ☺☹. Nejvíce se tady tedy řeší otázka „Jaký stan si mám koupit?“. Nebudu se tady rozpisovat o mích zkušenostech, to si každý může nastudovat na www.offroadpruvodce.cz, můžu snad jen uvést - Autostan používám 20 let, spím v něm cca 6měsíců v každém roce, jezdí s námi ročně 70-100 posádek s různými typy střešních stanů. Jezdíme do různých lokalit – obecně Balkán, Island, Afrika…., tedy horko, zima, vítr, jaro, léto, podzim. Já mám na střeše, a leta používám typ Maggiolina Extreme medium Blackstorm – 145x210cm černá skořepina, černá (carbon) barva látky a mám na něm trvale termokapuci. Stan je s rovnou skořepinovou střechou vyjížděcí nahoru, je na kliku. Na výpravách se nám objevili stany Sírius, i-Kamper, James Baroud, různé stany z Číny či Taiwanu, hadrové i skořepinové. V Ománu a na Arabském poloostrově používám látkové skládací stany na střechu. Nejčastěji mimo Maggioliny tedy ty, které jsem uvedl jmenovitě. Proč používám stan, který používám? Samozřejmě předejdu komentářům v následné pravděpodobné diskusi – „používá ho protože na Maggiolinu má výhradní zastoupení.Není tomu tak, na Maggiolinu mám zastoupení proto, protože jsem ji začal používat a prostě není lepší stan pro můj způsob využití a cestování. Tedy nejprve jsem si ověřil, že je nejlepší a pak jsem ji začal zastupovat. Když se později začal v nedávné minulosti vyrábět stany v Číně pak se rozšířil James Baroud a později nový i-Camper, samozřejmě mě zajímalo, jak ty stany fungují a jestli by pro mě nebyly lepší, jestli bych nezačal prodávat tyto, protože chci používat při mojí vytíženosti to nejlepší. Takže jmenované stany jsem si buď koupil a nebo zapůjčil a vyzkoušel. Takovýmto ověřením jsem zjistil, že Maggiolina je prostě TOP. Asi byste chtěli vědět proč. Vezmu to podle důležitosti vlastností, jak je vidím já:
 
 
1. Pevnost konstrukce – Magiollina odolává větru kolem 80km/h – spal jsem v něm tak, že jsem měl v noci vytaženou ruku ze stanu a držel jsem žebřík, který mi vlál ve vzduchu, já jsem se vyspal a stan byl bez poškození - na konstrukční prvky stanu jsme za 20let neměli žádnou reklamaci. Jak je to s reklamacemi u ostatních výrobců ale nevím….
 
2. Kvalita látky – u Maggioliny je použita látka Airtex nebo Dralon, já používám Dralon - je velice drahá a neznám jiný stan, u kterého by se používala, látka má membránu, je prodyšná(dýchá více jak často používaný „neprodyšný“Airtex), přesto nepromokne ani neprofoukne a není nutno ji nijak impregnovat(impregnaci doporučuji po 10ti a více letech používání), švy, zipy technika ušití stanu je taková, že do stanu za žádných okolností prostě neteče. Takovouto zkušenost ale bohužel u i-Kamperu nemáme, James Baroud však odolává podobně jako Maggiolina, ostatní stany jsou na tom jen hůře.
 
3. Způsob otevírání – Maggiolina se vyrábí buď s rovnou střechou na kliku nebo s rovnou střechou na plynových pístech pod názvem Airtop (podobně jako James Baroud aj.) nebo se šikmou střechou na plynových pístech pod názve Columbus (podobně jako i-Camper aj.) nebo hadrová skládací v různých variantách pod názvem Overzone, Overland a Overcamp– používám první dvě varianty – na kliku mám stan na autě, které je vysoké (Toyota Landcruiser 105), na plynových vzpěrách mám na přívěsném kempovacím vozíku, který je nižší, takže na stan dobře dosáhnu, a to je jeden z důvodů, proč mám na autě stan na kliku, dle mé zkušenosti, když je auto vysoké, tak stan na kliku se lépe obsluhuje a je stabilnější, a to zejména za větru nebo deště při jeho zavírání a otevírání, stan na plynových vzpěrách se komfortněji otevírá, ale jeho zavírání při nepřízni počasí (vítr, déšť) na vysokém autě je podle mě „za trest“.
 
4. Velikost – Maggiolina se dělá v šířkách 130,145,160,180cm(podobně jako ostatní výrobci) a délkách 210 (délka matrace 190cm)a 230cm (délka matrace 210cm). Podle mě by velikost měla odpovídat potřebám a pak také „jak to vypadá na autě“, 130 šířka je max pro dva „normální lidi“, 145 je komfortně pro dva „velký lidi“ nebo dva normální lidi a dítě, nouzově pro 3 „normální lidi“, šířka 160 je komfortně pro 3 „velký lidi“ nebo dva „normální lidi“ a dvě děti do 12 let(než vyrostou), šířka 180 je komfortně pro 4 „velký lidi“ nebo dva „normální lidi“ a dvě až 3 děti. Co se týká aut a jak ten stan na nich reálně vypadá? Na dodávku (VW Multivan, Transporter, MB Vito a podobná auta) je 145tka opticky! lehce užší jak střecha, 160tka je široká stejně jako střecha a 180 je širší jak střecha, ale „snesitelně“. Šířka 145 je dle mého univerzální – použitelná pro dodávky, SUV, offroady i osobní auta – např. na Octavce vypadá furt dobře. Šíře 130 je pěkná elegantní, opticky „větší rakev“ na osobáky nebo menší offroady. James Baroud i I-camper je na tom podobně, ale zde I-camper asi vzhledem ke způsobu otevírání (vyklápění do strany) vychází praktičtěji
 
5. Sucho ve stanu – toto považuji za klíčovou vlastnost, při zavírání mokrého stanu - Maggiolina na kliku má vpředu a vzadu zvedací mechanismus- tedy matrace není až k hraně skořepiny, je zde místo na uložení mokré látky, stahování na kliku také umožňuje za deště stan dovřít na mezeru 3 cm a látku v klidu narovnat na kraj stanu a tedy i matrace, aby se zbytečně mokro nedotalo hlouběji do stanu – toto je u Jamese Barouda nereálné díky všité stahovací gumě po obvodu stanu a u i-Camperu také nereálné vzhledem ke konstrukci – tedy k množství látky, která u tohoto stanu je – prostě pokud se zavírá mokrý James Baroud, i-Camper a zejména „látkové“ skládací stany je nereálné při skládání mokrého stanu zachovat ve stanu sucho, zejména, pokud ho člověk skládá opakovaně denně, kdy stále prší. Tady prostě skutečně funguje jedině Maggiolina na kliku. Sražená vlhkost – to je další bolest všech stanů způsobená dýcháním osob uvnitř ve vztahu k venkovní teplotě. Zde je právě ta látka Dralon přímo klíčová, používá se pouze u Maggioliny – tedy neproprší a presto „dýchá“. U Barouda se to řeší „vymožeností“ – stropní ventilátor na solár, bohužel to ale nefunguje, ani logicky fungovat nemůže. U i-Camperu se vlhkost sráží také. Při nevýhodném poměru vnější a vnitřní vlhkosti a teploty(zejména nízké teploty) dojde k tomu, že pokud nemáte dralon, prostě vám ráno, když se vzbudíte, kape na hlavu z horní skořepiny a před zavřením stanu ho zevnitř utíráte ručníkem, a to prostě já odmítám. U Maggioliny s Dralonem se vám tohle prostě nestane, a to i proto, že horní skořepina Maggioliny je dvojitá – s dutinou, tím se dostávám k další důležité věci, a to je
 
6. Teplo ve stanu a barva stanu – Maggiolina se vyrábí v bílé nebo černé skořepině a černé/carbon), stříbrné(grey) a pískové(safari) barvě látky. Maggiolina jako jediná ze všech výrobců má dvojitou tepelnou izolaci stropu (není to pouhý laminát nebo výlisek s plastu) – dutinu mezi dvojitým stropem a vnitřní potah stropu s dutinkovou sendvičovou izolací. Takže v zimně od stropu nejde zima, v létě vám to zase od stropu netopí, Dralon v Maggiolině větrá ale neprofoukne, okna ve stanu i ve dveřích si můžete otevřít a větrat nebo zavřít na zip, který je vodotěsně ušitý a nefouká jím ani neproteče. Když si na stan dáte ještě zmiňovanou stříbrnou termokapuci (pasuje na všechny Maggioliny , přidělává se na suchý zip všitý pod spodní hranou horní skořepiny) , tak ta v létě odráží sluneční paprsky, v zimně udržuje teplo uvnitř stanu (nikdy nemáte ve stanu pod nulou i když je venku mínus 5) a za deště když prší vodorovně nebo když fouká vichřice, tak je to taková druhá izolační vrstva pro klidný spánek. Ve dveřích si pak ještě můžete zastrčit za matraci přídavnou spodní chlopeň, která stan úplně utěsní proti větru. Větší komfort v takto nepříznivých podmínkách horka či zimy Vám žádný jiný typ stanu nenabídne. Díky výše uvedeným faktům mohu mít stan v černé barvě látky i skořepiny, na které nejsou tolik vidět nalepené mušky jak na bílé a černá, je pro většinu barev vozidel i elegantnější. Dále když je černá(carbon) barva látky, je ve stanu tma, i když je venku světlo, např. když spíte v severských zemích kdy je půl roku světlo nebo v kempu, kde je osvětlení, tak ve stanu je prostě tma na spaní….
 
7. Vybavení autostanu – každá Maggiolina (mimo obyčejného nejlevnějšího Airlanderu) má, mimo všech výše uvedených věcí, odkládací síť na věci uvnitř stanu pod stropem, LED vnitřní osvětlení, okna ve vstupních dveřích, zdravotní paměťovou matraci, gumičky pro stahování látky při zavírání stanu, boční odkládací kapsy uvnitř stanu, 2-4 polštáře, sadu úchytů k příčníkům, štelovací zavírací klipsny, u verze „360“ má otevírací okna s plnou moskytiérou a výhledem kolem dokola celého stanu aniž by do stanu přes jemnou moskytiéru bylo vidět , dokoupit se dá větrací podložka pod matraci, delší žebříky, ortopedická lamelová podložka s matrací, jednoduchý přístřešek nad vchody nebo až k zemi, případně celý předstan, sady pro uskladnění stanu, různé markýzy a další příslušenství. Toto je více méně stejné u Barouda i iCampera, Baroud má markýzu s krytým průlezem do stanu, což se mi zdá šikovné, iCamper má zase předstan, který je myslím praktický vzhledem ke způsobu mechanismu otevírání tohoto stanu.
 
8. Množství místa v zavřeném stanu – v tomto jsou nejhorší látkové zavírací stany, tady musí všechno ven, jinak to pořádně nezavřete, nechat tam můžete jen matraci a možná tenčí polštáře. Maggiolina od velikosti 145cm šíře má uvnitř dost místa, vejde se Vám tam žebřík, 4 polštáře, 2 spacáky, deka na přikrytí, pyžamo a věci na spaní, Při zavírání to tam bude potřeba trochu „porovnat“. Pokud zvolíte Maggiolinu typ GrandTour, tak i při šířce 130 cm se Vám do stanu vejde vše výše uvedeno + další spousta oblečení nebo lůžkovin pro další lidi, kteří třeba spí venku nebo v autě. Žádný jiný autostan, ani Baround ani žádný jiný stan a už vůbec ne i-Kamper nedisponuje takovým prostorem jako Maggiolina Grandtour.
 
Uzavřel bych to celé takovým „zjednodušením“:
 
Když chcete stan na dva týdny v roce a pojedete v létě do Chorvatska k moři, je jedno co si koupíte☺☹
Když je pro Vás nejdůležitější, aby „to na autě nějak vypadalo“ a vešla se Vám tam celá rodina, tak i.Kamper bude možná dobrá volba, ale pokud bude někdo z rodiny spát v autě nebo venku, tak na střechu pak Maggiolinu nebo na střechu Maggiolinu a za auto malý obytný přívěs.
Když budete chtít co nejlevnější, zvolte radši látkový skládací než skořepinový z Číny.
Když skořepinový ultra nejlevnější tak radši Taiwan než Čínu.
Česká výroba dobrá, ale bude to chtít ještě trochu technického vývoje, aby se to doladilo, prostě když se Maggiolina dělá už víc jak 60let, tak to na té funkčnosti a spolehlivosti musí být vidět….
Co se týká ceny – i-Kamper je drahej kvůli dopravě, Baroud je drahý kvůli margetingu, Maggiolina je drahá kvůli té vymakanosti.
České jsou levnější kvůli obyčejnosti a nevymakanosti, čínské jsou levné kvůli kvalitě materiálu i spracování, a to i přes tu ukrutně dlouhou a drahou dopravu.
 
Ještě možná bych přidal několik hlášek kamarádů a lidí, kteří s námi jezdí nebo si berou od nás stany:
 
1. Kamarád který s námi jezdí, měl leta na svém Ford Ranger stan od Barouda a stále jsme se kolem stanů špičkovali, mi jednoho dne volal a říká - „Už toho mám plný zuby, objednej mi Maggiolinu, odmítám mít ve stanu mokro a furt se sr.t s tím skládáním.“
 
2. Kamarád, který jezdí sám se 4členou rodinou mi odpověděl na mojí výtku, že má nového i-Kampera – „Vzal jsem ho(myšleno iKampera), že se mi tam vejde celá 4členná familie a nepřesahuje mi to tolik na mém Landcruiseru120 zboku přes střechu jako Maggiolina, ale ser.. mě, že musím všechno ze stanu dát do auta, abych ho zavřel a to se nebavím, když prší, musím počkat než uschne, jinak to mám vevnitř všechno mokrý, až děti vyrostou, koupím si zase Maggiolinu, kterou jsem měl než se mi narodili děti.“
 
3. Zákazník, který jezdí sám a 20let jezdí různě kolem světa se svou Toyotou Landcruiser 78 mi volal, že chce dodat konkrétní stan Maggiolina extreme small blackstorm a na mojí otázku, jestli si o tom typu nechce promluvit, že by třeba nějaký jiný typ byl pro něj vhodnější, mi odpověděl – „Chci přesně tenhle typ, mám ho už 20 let a nechci nic jiného. Za těch 20 let mi stále spolehlivě funguje, ale chci nový, ten starý je už fakt opotřebovaný, ale nedám na něj dopustit.“
 
Snažil jsem se tady z praxe popsat jak to kolem autostanů vidím já, jistě semnou nebude spousta lidí souhlasit a budou o tom chtít vést spory, ale to je tak to jediné, co s tím mohou dělat….:)☺
 
 
Pěkný den a pěkné sny v autostanu přeji každému…☺
 
Radek Šolc Offroad průvodce